די געמעל אַנטדעקן די אויגן און באָרד פון דעם טייַוול זיך

קסנומקס. קסנומקס. קסנומקס
6 אינטערנאַציאָנאַלע זיצונג פון עקסאָפּאָליטיק, געשיכטע און ספּיריטשאַוואַלאַטי

Malba se někdy může tvářit jako obyčejné dílo, ale při bližším zkoumání nalezneme malířův odkaz – pečlivě vpašovaný do svého díla. Mnoho malířů v celé historii vpašovalo na svá díla pečlivě skrytá „velikonoční vejce“ – zdánlivě náhodné detaily, které ale ve skutečnosti mají sdělit určitý význam.

Například Jan van Eyck namaloval na svém obraze Arnolfiniho portrét zrcadlo za párem manželů Arnolfiniových; když se na toto zrcadlo podíváte lupou, můžete spatřit samotného autora, jak manžele zdraví ve dveřích. Také obraz Hanse Holbeina mladšího, nazvaný Vyslanci, obsahuje na podlaze neobvyklý podlouhlý předmět. Pokud se divák podívá na obraz z určitého úhlu, skvrna se změní na zlověstnou lebku, která je často interpretována jako připomínka křehkosti člověka.

Malba Salem

V roce 1908 namaloval anglický malíř Sydney Curnow Vosper obraz nazvaný סאַלעם, který vyobrazuje interiér baptistické kaple Capel Salem v severním Walesu. Uprostřed je vyobrazena tradičně oblečená stará žena a v pozadí pak několik modlících se postav. Vosper vytvořil sérii obrazů, které zobrazují zbožnost a náboženskou oddanost napříč britskými ostrovy, a přestože byl Angličan, stal se Salem ikonou Walesu. Dnes je zarámovaný tisk obrazu k vidění v mnoha velšských muzeích a vládních institucích, zatímco originál lze spatřit v umělecké galerii Lady Lever v Port Sunlight v Anglii.

Od té doby, co umělec Salem poprvé představil, byl obraz předmětem debaty mezi uměleckými kritiky a historiky. Přestože obraz oficiálně představuje zbožnou a hluboce náboženskou scénu, některé jeho detaily se zdají poněkud záhadné a věří se, že by mohly ukazovat na hlubší a temnější symbolický význam: na reprezentaci marnosti. Ústřední postava, vytvořená podle vzoru starší velšské ženy jménem Siân Owen, je zahalena v složitě zdobeném šálu v sytých barvách. Někteří vědci tvrdí, že v záhybech šálu kolem paže staré ženy se skrývá tvář ďábla. Pokud se člověk pozorně zahledí, zdá se, že na zvrásněné části oblečení lze opravdu rozeznat kontury úst, očí a vousů.

Ranní bohoslužba

Dalším detailem, který podle kritiků podporuje tuto teorii, jsou hodiny na zdi kaple, které ukazují 10 minut po 10. Tento detail má svůj význam, protože může narážet na skutečnost, že stará žena uprostřed obrazu dorazila do kostela o 10 minut později, během tradičního ticha, kterým se vyznačuje začátek velšské ranní bohoslužby. Zatímco všechny ostatní postavy obrazu jsou usazeny a vypadají nehybně, stará žena uprostřed kráčí ke svému sedadlu. Pokud je tedy tato teorie, že obraz představuje marnost, pravdivá, stará žena úmyslně přichází do kostela v době tiché modlitby, aby zbožní církevníci viděli její drahé a propracované šaty a tvář ďábla v záhybech šálu pak představuje její hříšnou marnost.

Od vzniku obrazu v roce 1908 až do Vosperovy smrti v roce 1942 se umělce ptalo několik tazatelů, zda byly šifrované detaily do obrazu začleněny záměrně. Ten to ale popřel a prohlásil, že měl v úmyslu znázornit čistě zbožnou a náboženskou atmosféru původní velšské ranní bohoslužby. Podle Siân Owen namaloval i svůj další obraz, nazvaný Den trhu ve Starém Walesu, ve kterém je stará žena oblečená v mnohem obyčejnějším tradičním oděvu.

Den trhu ve Starém Walesu (1910), pozdější Vosperův obraz, také podle Siân Owen

Přesto byl Vosper enigmatickým malířem, který si užíval začleňování skrytých detailů do svých obrazů. Prozradil, že v malbě Salem byl záměrně skryt jeden konkrétní detail: okno kaple v pozadí obsahuje strašidelnou tvář. Přestože Vosper připustil, že záhadná tvář byla do obrazu přidána úmyslně, odmítl komentovat její význam. Jelikož toto dokazuje, že Salem obsahuje skrytou symbolickou vrstvu, je třeba si položit otázku, zda je ďábel v detailech šálu skutečně zlověstným zastoupením hříšné marnosti nebo jen zvláštním příkladem pareidolie. Každopádně je Vosperův Salem uměleckým dědictvím, které ohromuje krásou a pečlivě zvolenými detaily.

עצות פון די E- קראָם פון Sueneé Universe

Erdogan Ercivan: פאַלשאַפייד אַרטשאַעאָלאָגי

עס איז באזוכט דורך מיליאַנז פון מענטשן יעדער יאָר מיוזיאַמז וואָרלדווידע. זיי באַווונדערן באַרימט סקאַלפּטשערז, פּיינטינגז, אַרקיאַלאַדזשיקאַל יגזיבאַץ. אָבער טאָן זיי וויסן אַז פילע פון ​​די אַלעדזשד היסטארישע פיינדינגז זענען טאַקע געראָטן כאַקסיז? דער מחבר פון וועלט בעסצעלערז וועט פירן איר פאַלשאַפייד אַרטשאַעאָלאָגי.

Erdogan Ercivan: פאַלשאַפייד אַרטשאַעאָלאָגי

ענלעך אַרטיקלען