Objev ohromující 1600 let staré biblické mozaiky ve starověké galilejské vesnici

קסנומקס. קסנומקס. קסנומקס
6 אינטערנאַציאָנאַלע זיצונג פון עקסאָפּאָליטיק, געשיכטע און ספּיריטשאַוואַלאַטי

Při vykopávkách, vedených profesorem Jodi Magnessem z University of North Carolina v Chapel Hill, byl v synagoze ve starobylé galilejské vesnici Huqoq v Izraeli objeven 1600 let starý biblický mozaikový triptych, vytvořený z drobných kamenných kostek (neboli tesserae).

Objev a jeho první vyobrazení

„Odhalili jsme vůbec první vyobrazení epizody Elim, která se kdy ve starověkém židovském umění objevila,“ řekl Dr. Magness. Objev přichází krátce po odhalení dřívějších mozaikových nálezů na stejném místě, vyobrazujících Babylonskou věž, Jonáše a velrybu a Rozdělení Rudého moře.

Dr. Magness společně s týmem vědců a studentů odhalili první starověké židovské vyobrazení epizody Elim z Knihy Exodus. Mozaika zachycuje zážitky Izraelitů, nocujících v Elimu po opuštění Egypta a jejich putování divočinou bez vody, které je popsáno v Exodu 15:27. V 15. kapitole a 27. verši je popsáno místo Elim, ve kterém vyhnaní Izraelité hledali útočiště po vyčerpávajícím putování.

Mozaika ve starověké Huqoqské synagoze, zobrazující stavbu babylónské věže. (Jim Haberman, foto UNC-Chapel Hill)

„V Elimu se Izraelité poté, co opustili Egypt a bloudili pouští bez vody, utábořili,“ řekl doktor Magness. Biblické mozaiky objevené v synagoze z 5. století zobrazují scénu z knihy Exodus. V 15. kapitole a 27. verši je popsáno místo Elim, kde Izraelité v exilu hledali útočiště po vyčerpávajícím cestování.

Mozaika Rozdělení Rudého moře ve starověké synagoze v Huqoqu. (Jim Haberman, foto UNC-Chapel Hill)

Magness uvedl, že panel Elim „je zajímavý, protože je obecně považován za poměrně méně významnou epizodu putování Izraelitů v poušti, což vyvolává otázku, proč byla důležitou právě pro tuto židovskou kongregaci v Dolní Galileji.“

Celá mozaika, zobrazující Jonáše pohlceného velrybou ve starověké synagoze v Huqoq. (Jim Haberman, foto UNC-Chapel Hill)

Mozaika

Dr. Magness řekl židovskému tisku: „Mozaika je rozdělena do tří vodorovných pruhů neboli registrů. Vidíme zemědělce v bederních rouškách, sklízející trsy datlí, které jsou pak sesílány dolů po lanech držených dalšími muži. Prostřední pruh zobrazuje řadu studní, střídajících se s datlovými palmami. Na levé straně panelu nese muž v krátké tunice nádobu na vodu a vstupuje do klenuté městské brány lemované věžemi s cimbuřím. Nápis nad bránou zní: „A přišli do Elimu.“

Detail z nově objevené Elimské mozaiky. (Jim Haberman, foto: UNC-Chapel Hill)

Univerzita provádí vykopávky na tomto místě již devátým rokem. Byly zde odkryty i další mozaiky. Další důležitý objev: „Kapitola 7 v Danielově knize popisuje čtyři zvířata, která představují čtyři království, trvající až do konce dnů,“ řekl Dr. Magness. „Letos náš tým objevil mozaiky v severní uličce synagogy, vykreslující tato čtyři zvířata, jak naznačuje fragmentární aramejský nápis odkazující na první zvíře: Lva s orlími křídly. Samotný lev, stejně jako třetí zvíře, se nezachoval. Druhé zvíře z Daniela 7:4 – medvěd se třemi žebry, vyčnívajícími z jeho úst – se však dochovalo. Stejně tak většina ze čtvrtého zvířete, které je v Danielovi 7:7 popsáno jako mající železné zuby. “

Daniel ve Lvím doupěti. Briton Rivière, 1890

Historické záznamy o exodu Židů z Egypta byly předmětem mnoha diskuzí. Vydání Biblical Archaeology Review z května/června 2016 se zabývá oběma otázkami – „Nastal opravdu Exodus?“ a „Kdy k Exodu došlo?“ V článku jsou prezentovány důkazy, které obecně podporují verzi exodu ve 13. století př. n. l. Tzn. exodus během Ramessidova období za vlády egyptské 19. dynastie.

Článek zkoumá egyptské texty, artefakty a archeologická naleziště, která ukazují, že Bible skutečně popisuje vzpomínky ze 13. století př. n. l. Například jména tří míst, která se objevují v biblickém textu o izraelském exodu, odpovídají egyptským místním jménům z  Ramessidova období.

Biblické mozaiky byly z místa z důvodu konzervace odstraněny a odkryté oblasti byly znovu zasypány. Výkopávky mají pokračovat v létě roku 2020. Sponzoři projektu jsou UNC-Chapel Hill, Austin College, Baylor University, Brigham Young University a University of Toronto. Zavázali jsme se k dokončení vykopávek v synagoze, než místo předáme zpět státu Izrael.  Doufáme, že v budoucnu dokončí její úpravy a otevřou ji pro veřejnost, “uvedl Dr. Magness.

שפּיץ פון די Sueneé וניווערסע עשאָפּ

אַראָמאַלאַמפּאַ באַס-רעליעף עלעפאַנט

א כאַנמייד אַראָמאַ לאָמפּ וואָס כאַרמאַנייזיז די פּלאַץ ניט בלויז מיט זיין שיין פּלאַן, אָבער אויך גיט איר די געלעגנהייט צו רייעך דיין גאנצע היים.

אַראָמאַלאַמפּאַ באַס-רעליעף עלעפאַנט

ענלעך אַרטיקלען