ריז ינקרעדאַבלי אַלט ינגרייווינגז פון קאַמאַלז אין די סאַודי מדבר

קסנומקס. קסנומקס. קסנומקס
6 אינטערנאַציאָנאַלע זיצונג פון עקסאָפּאָליטיק, געשיכטע און ספּיריטשאַוואַלאַטי

Tým archeologů, který v saúdskoarabské poušti zkoumal skalní rytiny zvířat v životní velikosti, byl šokován zjištěním skutečného stáří těchto působivých kamenných soch. Tyto vytesané postavy obřích velbloudů byly poprvé objeveny v roce 2018, přičemž se původně odhadovalo, že jsou staré asi 2 000 let. Nová analýza však využila pokročilejší metodiky datování a odhalila, že tyto pozoruhodné reliéfy byly ve skutečnosti vytvořeny před 7 000 až 8 000 lety, což si vynutilo zásadní přehodnocení jejich významu a důležitosti.

Jedná se tedy o nejstarší trojrozměrné skalní sochy zvířat na světě, které předcházejí pyramidy v Gíze i anglický Stonehenge o několik tisíc let.

Na velbloudím nalezišti se možná konala pravidelná shromáždění organizovaná roztroušeným loveckým a pasteveckým lidem. (M. Guagnin & G. Charloux / Journal of Archaeological Science: Reports)

Velbloudí sochy, neolitická shromáždění, rituály plodnosti

Saúdská Arábie s více než 1 500 nalezišti skalního umění, některými z doby až před 12 000 lety, se stala oblíbenou destinací archeologů, kteří se snaží nahlédnout do starověkých praktik tvorby tohoto umění.

Archeologové, kteří se podíleli na výzkumu lokality Camel Site v severozápadní saúdskoarabské provincii Al Jawf spolupracovali se saúdskoarabským ministerstvem kultury, Institutem Maxe Plancka pro výzkum lidských dějin, francouzským Národním centrem pro vědecký výzkum a Univerzitou krále Saúda v Rijádu.

Na počátku výzkumu vycházeli z předpokladu, že reliéfy zvířat byly do kamene vytesány koncem 1. století př. n. l. nebo počátkem 1. století n. l. Protože stáří skalního umění lze datovat velmi těžko, původní odhad vycházel z jejich podobnosti s 2000 let starými skalními reliéfy, nalezenými poblíž jordánského města Petra.

Bližší zkoumání typických znaků rytin však ukázalo, že reliéfy byly vytesány spíše kamennými, než kovovými nástroji (což odpovídá neolitickému datování namísto předchozího odhadu z konce doby železné). Zvětrávání a eroze také odpovídají dřívějšímu než odhadovanému časovému zařazení a geologický průzkum svrchních vrstev horniny také pomohl odhalit skutečné stáří velbloudích soch.

Realistické postavy

Archeologové v lokalitě identifikovali celkem 21 vytesaných trojrozměrných reliéfů. Většina z nich představovala velbloudy, ale zastoupeni byli také koně a koním podobná zvířata. Pozoruhodné sochy byly vytesány do tří skalních ostrohů a jejich tvůrci museli jistě používat lešení, aby se do horních částí těchto výběžků vůbec dostali.

Postavy, které vytvořili, byly velmi realistické a z pohledu pozorovatele ze země se jakoby zdálo, že zvířata vystupují ze skály, jako by byla připravena ožít a vstoupit do skutečného světa.

„Jsou naprosto ohromující, a když si uvědomíme, že je nyní vidíme v silně erodovaném stavu s mnoha odpadlými kusy, tak původní výtvory musely být naprosto úchvatné,“ řekla pro National hlavní autorka studie Maria Guagnin, archeoložka z Institutu Maxe Plancka. „Byli tam vyobrazeni velbloudi a koňovití v životní velikosti ve dvou nebo třech patrech nad sebou.“

Zajímavé je, že někteří velbloudi měli vypouklé krky nebo břicha, což svědčí o páření a březosti. Na základě tohoto nálezu se archeologové domnívají, že místo mohlo být nějak spojeno s rituály plodnosti.

„Komunity lovců a pastevců bývají velmi rozptýlené a stěhovavé a je pro ně důležité, aby se během roku pravidelně setkávaly, vyměňovaly si informace, získávaly partnery a tak dále,“ řekla Guagnin listu Haaretz . „Ať už je tedy symbolika soch jakákoli, mohlo se jednat o místo, kde se celá komunita scházela.“

Reliéfy vykazovaly známky častého otesávání a přetváření. To prozrazovalo, že místo bylo po svém původním vytvoření po dlouhou dobu znovu navštěvováno a využíváno. „Neolitické komunity se na velbloudí místo opakovaně vracely,“ řekla Guagnin, „což znamená, že jeho symbolika a funkce se uchovávaly po mnoho generací.“

Mistři skalního umění měli ve starověké Saúdské Arábii napilno

V šestém tisíciletí př. n. l. se na saúdském území, které dnes zabírá drsná a nehostinná poušť, nacházely savanové pastviny s jezery a hojným výskytem stromů. Lidští osadníci v této oblasti pásli dobytek, kozy a ovce a stravu si doplňovali lovem (mezi lovené druhy patřili i divocí velbloudi). Tito osadníci z neolitické éry byli také hluboce nábožensky nebo metafyzicky orientovaní, jak ukazuje jejich praxe vytesávání do skal.

„Nyní můžeme velbloudí naleziště spojit s obdobím pravěku, kdy pastevecké populace severní Arábie tvořily toto skalní umění a stavěly velké kamenné stavby zvané mustatily,“ napsali autoři studie v článku, v němž své výsledky představili v časopise Journal of Archaeological Science: Reports. „Velbloudí naleziště je tedy součástí širších aktivit, kdy se skupiny často scházely kvůli zakládání a označování symbolických míst.“

Mustatily, o nichž se zmiňují, byly poprvé objeveny v 70. letech 20. století. Po celé severozápadní saúdské poušti se našlo roztroušených více než 1 000 těchto rozsáhlých kamenných projektů, které pokrývají neuvěřitelných 77 000 čtverečních mil (200 000 km2) zemského povrchu. Odhaduje se, že byly postaveny před nejméně 7 000 lety.

Geografická poloha různých mustatilů v Saúdské Arábii. (Antiquity)

Mustatily jsou uspořádány do obdélníků různých velikostí a jsou postaveny z pískovcových kvádrů vysokých 1,5 metru, které tvoří rozlehlá nádvoří o délce od 65 do 2 000 stop (20 až 610 metrů). Uvnitř nádvoří byly bloky uspořádány tak, aby vytvářely samostatné komory se vstupy, a uvnitř mnoha komor byly pak nalezeny rovněž uspořádaně stojící kameny.

V další studii, o níž pojednává dubnové vydání časopisu Antiquity z roku 2021, se na tyto masivní a záhadné stavby blíže podíval jiný tým archeologů. Tito badatelé jsou přesvědčeni, že pro lidi, kteří je postavili, měly metafyzický význam.

„Domníváme se, že lidé v neolitu vytvářeli tyto stavby k rituálním účelům, které zahrnovaly obětování divokých i domácích zvířat neznámému božstvu/božstvům,“ řekl v dubnu archeolog Západoaustralské univerzity Hugh Thomas časopisu Art Newspaper. „Vzhledem k monumentálním rozměrům některých z těchto staveb by to vyžadovalo značné úsilí, takže je velmi pravděpodobné, že se na jejich stavbě podílela větší společenství nebo skupiny lidí. To naznačuje významnou společenskou organizaci a společný cíl nebo víru.“

Posvátná krajina prodchnutá významem

Vytvořili fantastické skalní sochy na velbloudím nalezišti stejní lidé, kteří stavěli mustatily?

Zdálo by se, že mezi megalitickými stavbami a vytesanými velbloudími reliéfy existuje zřejmá souvislost. Do bloků použitých k výrobě mustatilů byly vytesány různé dvojrozměrné obrazy zvířat. Neobsahují však nic tak propracovaného jako trojrozměrné sochy velbloudů v životní velikosti, které byly objeveny v jejich bezprostřední blízkosti.

„Část obtíží při datování lokality spočívá v tom, že k ní neexistují žádné paralely, takže bylo obtížné si představit, s čím souvisí,“ vysvětlil Guagnin a upozornil na jedinečnost velbloudích soch. Nyní, když je známo, že tyto reliéfy byly vytvořeny ve stejném časovém rámci jako mustatily, je snazší vidět zjevnou souvislost.

V souvislosti s náboženskými praktikami mustatilské kultury Guagnin uvedla, že podle jejího přesvědčení je „naleziště s velbloudy součástí této širší tradice, ale má v ní specifické místo, a to proto, že je jediným nalezištěm s tak vysokou koncentrací a tak hlubokými reliéfy, které vypadají jako by zvíře vystupovalo ze skály“.

Tvůrcům skalního umění a jejich lidu musel být význam a důležitost reliéfů na velbloudím místě s velkými skalními strukturami, které zdobí okolní krajinu, jasný. Vzhledem k tomu, že neexistují žádné písemné prameny, kterými by se mohli výklady moderních badatelů podložit, zůstane význam těchto útvarů, jejichž tvorba si vyžádala mimořádné úsilí, pouze předmětem spekulací.

Eshop Sueneé וניווערסע

פּענני מאַקלין: נומעראָלאָגי און דעסטיני

רעכענען דיין צוקונפט! דאָס רעפּראַזענץ אַ פּשוט סיסטעם וואָס יעדער קען פאַרשטיין, דורך וואָס עס איז מעגלעך צו וויסן ניט בלויז יגזיסטינג און קענטיק סטראַקטשערז, אָבער אויך די רוץ און פּאַטערנז פון פּערזענלעך צוקונפט.

פּענני מאַקלין: נומעראָלאָגי און דעסטיני

ענלעך אַרטיקלען