די נאַזקאַ קלאָר: אַ פּלאַנעווען פון כייפּאַטיז

1 קסנומקס. קסנומקס. קסנומקס
6 אינטערנאַציאָנאַלע זיצונג פון עקסאָפּאָליטיק, געשיכטע און ספּיריטשאַוואַלאַטי

Mnoho staletí před příchodem Inků byl na jižním pobřeží Peru vytvořen historický monument, který nemá ve světě obdoby a je určený potomkům. Pokud jde o rozměry a přesnost provedení nezadá si s egyptskými pyramidami.

Jestliže se díváme se zakloněnými hlavami na obrovské třírozměrné stavby jednoduchých geometrických forem, tak v Peru se musíme dívat z velké výšky na rozlehlou pláň, pokrytou tajemnými liniemi a obrazci, které jsou jakoby narýsované ohromnou rukou.

Maria Reiche, z knihy Mystérium pouště

Náhorní rovina Nazca

Mnohé geoglyfy na náhorní rovině jsou natolik rozměrné, že je můžeme spatřit pouze z velké výšky. Tyto velkolepé památníky dávných časů, z nichž některé byly vytvořeny již před několika tisíciletími, jsou jednou velkou záhadou a Náhorní rovina Nazcaobsahují spoustu nerozluštěných hádanek. Možná, že v obrazcích, podobných kultovním kresbám, jsou zapsány starověké znalosti z oboru astrologie, které patřily do souboru chrámového učení, a to bylo předáváno kněžími z pokolení na pokolení.

V roce 1939 zorganizoval americký archeolog Paul Kosok (leteckou) expedici na planinu Nazca. Tehdy byly poprvé vyhotoveny skici a pořízeny snímky, které umožnily sestavit přibližnou „mapu“ obrazců na Nazce. Všechny další průzkumy jsou ve větší nebo menší míře spojeny se jménem německé archeoložky Marií Reiche.

S výzkumem začala v roce 1941 a za několik let se jí s pomocí vojenských leteckých topografů podařilo plně zmapovat oblast. V roce 1947 vytvořila doktorka Reiche atlas kreseb na planině, který potvrzoval mapu Kosoka.

Na náhorní rovině, která se rozkládá na více než 50 kilometrech ze severu na jih a na 5 – 7 km ze západu na východ, Náhorní rovina Nazcase nachází různé linie a pásy. Jejich počet je kolem 13 000, kromě toho je tam ještě zhruba 700 obrazců včetně různorodých lichoběžníků, mnohoúhelníků a spirál.

Plošina Nazca připomíná obrovské rýsovací prkno s geometrickými liniemi. Provedení podobných geoglyfů by bylo i pro naši současnou technologii slušným oříškem.

Linie jsou tvořeny buď pásy, nebo čárami v délce několika stovek a šířce několika desítek metrů, hloubka 25 – 30 cm. Geoglyfy jsou nezřídka i navršené jeden na druhý, což vypovídá o době jejich vytvoření. Přičemž pozdější obrazce, narýsované dalšími pokoleními, nenarušují původní.

Astroarchelogie

Jak ve svých vědeckých pracích dokázal Paul Kosok, a poté i Maria Reiche, jsou obrazce na planině Nazca, provedené Astroarcheologiev souladu s přísnými matematickými souvztažnostmi. Po 50 letech bádání došla doktorka Reiche k závěrům, že kresby byly každopádně provázané s astronomickými pozorováními kultury, která je stvořila, a byly používané i v kultovních obřadech.

Maria Reiche byla toho mínění, že se jednalo o největší observatoř pod širým nebem. Nicméně, další odborník na astroarcheologii, Gerald Stanley Hawkins, má jiný názor. Je přesvědčen, že astronomický obsah má maximálně 20% obrazců. Na toto téma se vedou spory dodnes.

Defilé hypotéz

První výzkumník planiny Nazca, Paul Kosok, si již v roce 1939 povšimnul, že některé jednotlivé linie jsou v souladu s určitými hvězdami a souhvězdími a současně odpovídají různým fázím Měsíce a místům východu a západu Slunce. O tato zjištění se opírá jeho hypotéza, že geoglyfy Nazcy jsou obřím kalendářem.

Maria Reiche pak jeho teorii ještě rozvinula a společně se svými kolegy, L. Dowsonem, G. Winklem a Z. Zelkem, byla Defilé hypotéztoho názoru, že kromě astronomického významu, měly obrazce i mystický účel použití.  Dokládala to více než stovkou symbolů labyrintu. V Indii jsou například labyrinty považovány za vchod do podzemního světa a jeho rituální spojení se Sluncem. Tak se mohlo zrodit obřadní procházení labyrintem s loučí (plamenem života).

Existuje i verze, že se jednalo o demografickou záklopku, podle které byla Nazca používána jako kontrola počtu obyvatelstva. V době, kdy docházelo k silnému nárůstu, vůdci a kněží posílali lid na budování kreseb na planině, což zvyšovalo úmrtnost a snižovalo porodnost.

Záhadné obrazce můžeme vidět také na nedaleké (cca. 25 km severně od Nazcy) náhorní rovině Palpa, která je dvakrát menší, je na ní ale větší množství různorodých kreseb, mezi nimi i více než 10 zobrazení člověku podobných Defilé hypotézfigur; přičemž na plošině Nazca víme pouze o jednom takovém obrazci, 30 metrovém astronautovi.

Obzvláště se od ostatních odlišuje geoglyf, sestávající z šesticípé hvězdy, která se rozkládá na ploše jednoho kilometru čtverečního. Ze středu hvězdy vybíhá 16 paprsků a je v ní množství podivných důlků.  Vedle této hvězdy je ještě další s 8 paprsky a dvojitá spirála, obklopená vlnitými čárami. Místní archeologové nazývají tento soubor slunečními hodinami.

Někteří badatelé považují hvězdu z Palpy za předobraz větrné růžice, která ukazovala, jakým směrem dují a vanou místní pasáty, brízy a monzuny.

Na obloze předkolumbovské Ameriky

Nehledě na skepsi profesionálů, myšlenka, že na tajemných plošinách Nazca a Palpa byly přistávací dráhy Defilé hypotézpředkolumbovské Ameriky, nedá spát mnohým nadšencům.

Na konci 70. let minulého století známý americký aeronaut, Jim Woodman, přišel s hypotézou, že dávní obyvatelé Peru skutečně ovládali vzduchoplavbu.  Aby mohl svoje tvrzení dokázat, zahájil projekt Nazca, který sdružoval velkou skupinu laických badatelů.

Začali pečlivým procházením archívů, které je dovedlo k podivnému obrazu na stěně jedné z mesoamerických hrobek, postavené před více než 2000 let. Jednalo se o tetraedr, ke kterému bylo připevněno cosi, co připomínalo člun.

Na základě tohoto vyobrazení postavili zajímavý čtyřstěnný balón o rozměrech 30 x 10 m a použili tkaninu, která bývá často nalezena ve zdejších starověkých hrobkách. Pomocí lián připevnili koš, spletený z rákosu z jezera Titicaca a balón naplnili horkým vzduchem a kouřem z ohně, hořícím ve vyhloubené šachtě.

Na obloze předkolumbovské AmerikyAč se to může zdát nepravděpodobné, vzdušná loď Nazca opravdu vzlétla. S posádkou, složenou z Jima Woodmana a jeho anglického kolegy Juliana Notta, uletěla 200 metrů. Pak ale začala kuriózní vzducholoď prudce klesat, a i když odhodili zátěž, balón spadl na zem. Přitom se zpřetrhaly liány a balón, tentokráte již bez koše, se znovu vznesl a letěl ještě několik kilometrů. Od dalších pokusů spatřit geoglyfy očima dávných vzduchoplavců výzkumníci upustili.

Další vzdušná hypotéza tvrdí, že američtí domorodci se vyznali v plachtění. Důkazem měl být známý gigantický trojzubec, vytesaný do skály poblíž městečka Paracas na pobřeží Tichého oceánu. Při použití notné dávky fantazie můžeme v obrazci vidět dvoukýlový kluzák, nikdo ho ale zatím nezkusil rekonstruovat.

Nicméně, létání místních dávných obyvatel nad planinou Nazca by nemuselo být ničím neobvyklým, stačí si jenom vzpomenout na starověkou čínskou říši a přelety na druhou stranu oceánu již ve 2. století př.n.l., kdy Číňané úspěšně používali řiditelné vzdušné draky. Na těchto dracích se také vznášeli průzkumníci, kteří pozorovali pohyb Na obloze předkolumbovské Amerikynepřátelských vojsk, kontrolovali step za Velkou čínskou zdí; případně tímto způsobem doručovali depeše a odpalovali ohňostroje.

Výroba létajícího draka je o mnoho jednodušší než kluzáku a silné větry, prohánějící se nad rovinami Nazca a Palpa, lehce draka vynesou do výšky, ze které máte všechny geoglyfy jako na dlani.

ענלעך אַרטיקלען